-
Tuesday 14 August 2012
#1
کارگاه بداهه نوازی
0
سلام.
فکر میکنم یکی از مشکلات نسل جدید نوازنده های موسیقی ایرانی، کسانی که مثل قدما ردیف را از بر نیستند، کسانی که مثل قدما موسیقی را به شیوه ی سینه به سینه یاد نگرفته اند و بر خلاف گذشتگان کمتر با اساتید خود مانوس هستند، موضوع بداهه نوازی باشه.
به قول آقای شعاری اینکه ما الان نوازنده ی بزرگ در نسل جدید خیلی کم داریم دلیلش تکنیک و مهارت نوازندگی نیست، خیلی از نوازنده ها هستند که تکنیک و مهارت بالایی دارند، اما چیزی که کم داریم لحن و ادبیات منحصر به فرده. و این لحن و ادبیات هم در درجه ی اول مربوط به همین موضوع بداهه نوازیه.
خود من هم احساس میکنم در این زمینه خیلی کمبود دارم. برای همین به فکر تاپیکی افتادم که روی موضوع بداهه نوازی کار بشه توش.
از دوستان و اساتید درخواست میکنم بیان در مورد اینکه شیوه ی کار این تاپیک به چه صورت باشه نظر بدن.
دو هفته بعد:
خب ظاهرا کسی نظری در رابطه با چگونگی کار این تاپیک نداشت. من خودم یک برنامه براش تشریح میکنم:
+ اول باید کسانی که دوست دارن توی این کارگاه مجازی شرکت کنن بگن. که بدونیم چند نفر هستیم و بر طبقش برنامه ریزی کنیم.
+ با هر سازی که توانایی اجرای موسیقی ایرانی داشته باشه میشه شرکت کرد.
+ فکر میکنم شرکت در این تاپیک برای کسانی که بیشتر از یک سال موسیقی کار کرده باشند مفید باشه.
+ طریقه ی کار به این صورته که ابتدا دستگاه شور برای بداهه نوازی در نظر گرفته میشه. و بعد دستگاه های دیگه. وقتی یک دستگاه برای کار انتخاب میشه یک هفته فرصت داده میشه که بچه ها روش فکر کنن و تمرین کنن.
+ اول هر هفته تعدادی از دوستان بر اساس برنامه ریزی قبلی اجرای بداهشون رو میگذارن روی سایت. و در طول هفته بچه های دیگه اجراها رو تحلیل و نقد میکنن. طبق تجربه ثابت شده که آدما در دنیای مجازی خیلی بی نظم میشن! پس برنامه ریزی لازمه که کارمون کمی نظم داشته باشه.
+برای نقد و نظر هم هر کسی چه خودش اینجا کار بذاره چه نه میتونه نظر بده.
+اگر کسی نوآوری و یا سوالی در زمینه ی موسیقی بداهه داره میتونه به بحث بگذاره و نظرات دیگران رو بشنوه.
وقتی تعداد به پنج نفر برسه شروع میکنیم.
اگر اشکالی در این چیزایی که بالا گفتم دیدید بگید که تصحیحش کنیم.
ویرایش توسط alireza_jafarian : Tuesday 6 May 2014 در ساعت 11:04 AM
از آزادی "یواشکی" زنان
حمایت کنیم
-
19 کاربر برای این پست از alireza_jafarian تشکر کرده اند:
abcdefghijklmnop,aftaban,Almaseaby,Amir,ariatayefi,faramarzlotfy,Honey_Shababi,j@v@d,LiOneL999,mammadraven,mehdiney navaz,m_rv_2008,M_T,omid1223,pooriaakbari1989,r_a_m_i_n,soheilmkp,Untouchable,virtuoso
-
Tuesday 14 August 2012
# ADS
-
Tuesday 14 August 2012
#2
کاربر جدید
وضعیت
- افلاین
-
2 کاربر برای این پست از chessmaster تشکر کرده اند:
-
Tuesday 14 August 2012
#3
0
ممنونم chessmaster، آره خیلی خوبه.
به نظرم اگه بخاییم این کارو عملی کنیم باید خیلی منظم باشه. مثلا باید کسانی که دوست دارن شرکت کنن مشخص باشن و یه زمان بندی داشته باشیم.
از آزادی "یواشکی" زنان
حمایت کنیم
-
2 کاربر برای این پست از alireza_jafarian تشکر کرده اند:
-
Tuesday 14 August 2012
#4
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
قدیمی تر ها یا روستایی ها که به صورت گوشی می نوازند دربداهه نوازی بی نظیرند.
البته همیشه اینطور نیست.
استاد ذوالفنون،علیزاده، برادران کامکار و استاد صبا نوازنده ی بزرگ ویلن،تنبک،کمانچه،تار، سنتورو سه تار بزرگترین بداهه نواز بود.
از تنها بودنم راضی نیستم اما خوشحالم که با خیلی ها نیستم...
برای همیشه رفتم
-
2 کاربر برای این پست از LiOneL999 تشکر کرده اند:
-
Wednesday 15 August 2012
#5
0
آره نوازنده های موسیقی نواحی ، انگار موسیقی رو به صورت فطری دارند..
البته این اساتیدی هم که نام بردی برای اون زمانی هستند که توی موسیقیمون تاکید خیلی زیادی روی بداهه نوازی و ردیف نوازی میشد.
از آزادی "یواشکی" زنان
حمایت کنیم
-
3 کاربر برای این پست از alireza_jafarian تشکر کرده اند:
-
Wednesday 15 August 2012
#6
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
از تنها بودنم راضی نیستم اما خوشحالم که با خیلی ها نیستم...
برای همیشه رفتم
-
کاربران زیر از LiOneL999 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Thursday 16 August 2012
#7
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
سلام
تاپیک خوبی هست و موضوع خوبی هم داره.
امیدوارم بچه هایی که سنتی کار می کنند به اینجا بیان و کمک کنند.
در مورد بداهه نوازی حرف زیاده.
بنظرم علل گوناگونی هست که چرا ما الان در این زمینه مشکل داریم.
یه علتش بنظرم اینه که افراد عادت کردند به ردیف نوازی و ذهنشون تنبل بار اومده.
بعد هم نوآوری کمه، یه مقداری هم فضای دستگاهی موسیقی ما بسته هست، یعنی اساتید سخت می گیرند و مثلا میگن آقا از فلان دستگاه می خوای بری به فلان دستگاه حتما باید از این گوشه بری و ...
اینا درست، قاعده باید باشه ولی نه اینکه باعث بسته شدن ذهن هنرجو بشه...
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
-
3 کاربر برای این پست از M_T تشکر کرده اند:
-
Thursday 16 August 2012
#8
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
از تنها بودنم راضی نیستم اما خوشحالم که با خیلی ها نیستم...
برای همیشه رفتم
-
کاربران زیر از LiOneL999 به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
0
مرسی مجتبی.
به نظر من دو تا مشکل هست که این دو تا یه کمی با هم متضادن!
یکی همینه که تو گفتی، اینکه وقتی به ردیف متعصبانه نگاه کنی ذهنت بسته میشه...
و دومیش اهمیت ندادن به ردیفه. خیلی از تکنیک ها و لحن های موسیقی ایرانی توی ردیف نهفتست. وقتی ردیف یه سری ملودی خشک پنداشته بشه، نوازنده با روح موسیقی ایرانی و با ادبیات و لحن ملودی ها آشنا نمیشه.
از آزادی "یواشکی" زنان
حمایت کنیم
-
5 کاربر برای این پست از alireza_jafarian تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#10
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
خواهش می کنم.
علیرضای عزیز به نکتۀ خوبی اشاره کردی.
وقتی ردیف یه سری ملودی خشک پنداشته بشه، نوازنده با روح موسیقی ایرانی و با ادبیات و لحن ملودی ها آشنا نمیشه.
استاد مرحوم خالقی، قریب به همین مضامین به این موضوع اشاره داره و میگه که نوازنده های جدید اون ظرافت و لطافت موسیقی ایرانی رو فراموش کردند و مثل اسطوره های قدیم نمی نوازند.
این معضل، بلایی است خاموش و بی صدا و باید خیلی مراقبش بود.
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
-
3 کاربر برای این پست از M_T تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#11
ویرایش توسط piano4all : Friday 17 August 2012 در ساعت 02:08 PM
[SIGPIC][/SIGPIC]
-
9 کاربر برای این پست از piano4all تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#12
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
بداهه نوازی با موسیقی سنتی و غربی زمین تا آسمان تفاوت دارند،اما هرکدام هم قشنگی به خصوصی رو دارا هستند.
از تنها بودنم راضی نیستم اما خوشحالم که با خیلی ها نیستم...
برای همیشه رفتم
-
2 کاربر برای این پست از LiOneL999 تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#13
-
4 کاربر برای این پست از piano4all تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#14
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
سلام به دوستمون پیانو فور آل
شما درست می فرمایید.
بداهه نوازی رو کسی میتونه به خوبی اجرا کنه که تسلط کافی بر ردیف نوازی داره . داداش گلم ذهن تنبل رو کسی داره که ردیف نوازی رو درست و اصولی کار نکرده .
استاد شهناز دو ساعت تمام در فلان گوشه برای شما بداهه نوازی میکنند . میدانید چرا ؟ چون ردیف را فهمیده اند .
البته حتما قبول دارید فهمیدن ردیف غیر از نواختن از روی کتاب ردیف هست.
برای فهمیدن ردیف خیلی چیزها لازمه.
خیلی ها ردیف می نوازند اما بداهه نه... نمی تونند.
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
-
4 کاربر برای این پست از M_T تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#15
0
یه مقداری هم فضای دستگاهی موسیقی ما بسته هست، یعنی اساتید سخت می گیرند و مثلا میگن آقا از فلان دستگاه می خوای بری به فلان دستگاه حتما باید از این گوشه بری و ...
البته در موسیقی ایرانی نظریات مختلفی درباره نحوه ی مدولاسیون وجود داره که فقط بعضی از اساتید اینطوری که شما گفتی فکر میکنن. مثلا کیوان ساکت دقیقا برعکس این نظر رو داره.
از آزادی "یواشکی" زنان
حمایت کنیم
-
کاربران زیر از alireza_jafarian به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Friday 17 August 2012
#16
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
خیلی ها ردیف می نوازند اما بداهه نه... نمی تونند.
من قبلا هم اشاره کردم... کاملا صحیح هست.
در تاییدکلام آقا مجتبی:
من قبلا گفتم... حالا اگر کسی قبول نداره لطفا بگه.
خیلی از روستایی ها، هیچ آشنایی با نت ها و اصطلاحات موسیقی ندارند.
اگر ما کلمه ی اکتاو رو بگیم نمی دانند یعنی چی.
اگر بگیم بزنسی-می-سی-می----سی-دو-ر-دو-سی(قسمتی از ای ایران) اسامی نت هارو نمی دانند،
ولی اگر با استفاده از حنجره ی خودمون صدایی تولید کنیم بگیم اینو بزن(مثلا بگیم دیلینگ دیلینگ) به راحتی می تونند اجراکنند.
به نظر من توانایی در بداهه نوازی شناخت ردیف نیست،توی شناخت گوش از موسیقی هست.
کسی که سعی می کنه گوشی کار کنه و به یه سری علامات موسیقی اکتفا نکنه بداهه نواز بهتری هست.
اگر غلط گفتم ببخشید.
از تنها بودنم راضی نیستم اما خوشحالم که با خیلی ها نیستم...
برای همیشه رفتم
-
5 کاربر برای این پست از LiOneL999 تشکر کرده اند:
علاقه مندي ها (Bookmarks)